Vecka 24 <3

Hejss!
Söndag idag, snart ny vecka. Tiden bara springer iväg..
Hade en trevlig kväll igår :) Jag, Sarah å Camilla var hos Sarah först, sen gick vi ner till en lokal där Christofer hade fest med sina lumparpolers. Lisa, Norman och Emelie kom sen också. Blev inte kvar i lokalen så länge, gick upp till hans lägenhet istället. De drack och det var rätt chiill :)
Vid halv12-tiden tog jag sällskap med Camilla å Sarah som skulle till lobby, så gick jag hem sen. Var hemma lite innan 12.. chillade en stund innan jag lade mig och sov.

Ikväll ska jag hem till Nova och Hailey i valbo :) Peter och Anna ska bort till cypern med jobbet över veckan, så då ska jag få sova hemma hos dem inatt och skjutsa Hailey och lilla grannpojken Oscar till förskolan imorron. Så ska jag hämta dem också.. får låna Annas bil :) Sen ska jag hämta dem även på torsdag på förskolan, vara med dem på kvällen och sova där, sen lämna av dem på fredagen. Deras mormor är där annars under tiden, så jag ska inte vara där nå mer i veckan vad jag vet nu. Men ska bli kul å få lite tid med de sötnosarna :)

Idag går jag även in i vecka 24 :) <3<3

Ca 27 cm och 700 gram. Nu, mer än halvvägs genom graviditeten börjar barnet allt mer likna ett nyfött barn. Allt de behöver av värme, föda och stimulans finns inom en omkrets på ett par decimeter i livmodern.
Barnet reagerar på allt fler sinnesintryck. Det känner, det upplever smak och hör ljud.
Ögonen är fortfarande slutna men det har börjat blinka med ögonlocken.
Barnets hörsel har utvecklats så att det kan lära känna de röster som pratar eller sjunger i dess närhet, röster som det vid födseln redan känner väl.
Lungorna är fortfarande omogna men tillverkningen av ett ämne som kallas surfactant startar. Det har till uppgift att hålla lungblåsorna, alveolerna, i lungorna utspända så att lungorna inte faller ihop och klibbar samman när barnet föds och skall fylla sina lungor med luft.
Dess rörelsebehov är stort och än så länge finns det gott om plats. Om barnet skulle födas nu så finns det vissa chanser att barnet skulle överleva utanför livmodern.

Det blir allt mer påtagligt att du snart ska bli mamma. Många planerar och förbereder sig mer aktivt för barnets ankomst. Är det en pojke eller flicka? Vilka namn tycker ni om? Hur kommer ert barn att se ut, kommer det att ha hår på huvudet, vem kommer det att likna? Är det en lugn eller en aktiv krabat som växer i din mage? Barnet fyller ut livmodern allt mer. Kanske kan du få tag om en liten fot när barnet trycker ut den från insidan? Stryker du med handen längs barnet på magens utsida kanske det svarar dig genom att stanna upp och komma till ro om det tidigare varit aktivt eller vaket. Sover barnet kanske det svarar genom att röra sig eller ge dig en spark tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0