Vecka 23 <3

Hej!
Så var den trista söndagen här.. bläsch. Fint väder ute iaf, ett stort plus. Det betyder promenad om en stund!
Hade en trevlig kväll igår, är ju typ världens godaste mat på Church street? Yes, it is.
Sen skulle jag med halv 8-bussen hem, missade den precis, så bara att vänta en timme till på att nästa skulle gå. Satte mig med dom på fiket vid bion en stund istället. Sen blev det hem till mamma och pappa, jag kikade på Ondskan, var ju inte igår jag såg den. Bra film det :)

Sen blev det hem å sova.

Som sagt går jag in i vecka 23 idag. :)

Vikt ca 600 gram och ca 22 cm lång.
Huvudets diameter är mellan 50-60 mm. Lårbenet är ungefär 4 cm.
Hudens pigment bildas. Barnet gör andningsrörelser och lungorna bildar lungblåsor. De är fyllda med fostervatten ändra fram till födseln då det pressas ut när barnets bröstkorg kläms ihop i förlossningskanalen precis i födelseögonblicket.
Det är mer vanligt mot graviditetens sista veckor men en del kvinnor upplever redan nu hur livmodern av och till drar ihop sig. Dessa sammandragningar ses som ett tecken på att livmodern tränar sig inför det riktigt stora förlossningsarbetet. Samtidigt förbättras också blodcirkulationen till moderkakan vilket är gynnsamt för barnet. Du får lättare den här typen av sammandragningar om du varit extra aktiv, när du tränat eller efter samlag. Det är inte farligt för barnet som ligger väl skyddat inne i livmodern. Du kan fortfarande motionera men lyssna på kroppen och ta mer vilopauser om sammandragningarna är besvärande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0