Mitt underbara

Helloj!
Sitter här och ska strax laga lite lunch. Blev en sen frukost idag för jag vaknade 11.30. Somnade väl rätt sent också, var hemma efter 2. Blev en superbra film med Sarah å Tove igår, Orphan heter den. Jag har redan sett den förut, men ville gärna se den igen, för den är så otroligt bra! Men var bättre första gången såklart, när man inte visste hur det skulle gå. Jag som inte blir rädd av filmer, fick ju rysningar av den här när jag såg den första gången. Likadant blev det även för Sarah å Tove, haha :)
Sen var vi ute å åkte bil i över två timmar, najs att åka bil med hög bra musik på! Love it ! Hämtade upp två till som ville åka med också. Jag tror lillkillen i magen gillar att åka bil, det blev liv på han när vi åkte minsann. :D Lovley! Märker även mer av rörelser på kvällarna än på mornarna. Kanske är en liten kvällsmänniska. Hihi.

Idag är det fint väder, men jag har plugg att göra. :S blää. Får se om jag tar en promenad innan, det är ju skinande vackert ute.
Går även in i vecka 21 idag ju :) Underbart! (20+0)

Barnet växer och du känner dagligen fosterrörelser som blir allt starkare. Från huvud till stjärt är längden cirka 20 cm. Vikten är runt 420 gram. Tarmarna har utvecklats så att näring kan tas upp från det fostervatten barnet sväljer. Fortfarande kommer merparten av all näring från mamman via moderkakan, men en del passerar nu tarmsystemet fram till tjocktarmen. Den första avföringen börjar på så vis bildas i barnets tarm. Barnets lever och mjälte producerar blodceller och nu bidrar också benmärgen med tillverkningen. Barnet har både ögonbryn och ögonfransar. Huvudhåret börjar växa ut.

Livmodern tar allt mer utrymme i anspråk och pressar undan den blivande mammans inre organ. Kanske får du av och till halsbränna och sura uppstötningar.
Mjölkkörtlarna i brösten har mognat de senaste veckorna och blodådrorna blir tydligare. En del kvinnor upptäcker att det redan under graviditeten kan komma lite mjölk från brösten. Det är den första, mycket innehållsrika och feta mjölken som kallas för råmjölk eller kolostrum.
Den är ur näringssynpunkt viktig för barnet när det ammas de första gångerna innan den riktiga mjölkproduktionen tagit fart. Det är helt normalt att brösten kan läcka lite mjölk redan nu. Det har ingen betydelse för hur din amning och mjölkbildning senare kommer att fungera. Själva bröstvårtorna påverkas av graviditetens hormoner och blir något större och mörkare.

Jag har sagt det förut, men jag längtar sååå efter dig. Vill ha dig i min famn nu. Känner sådan obeskrivlig kärlek till dig, fast jag aldrig träffat dig. <3 Blir tårögd ibland bara av att tänka på dig, på hur lycklig du gör mig genom att bara finnas. Kommer göra allt för dig, mammas lilla stjärna. Älskar dig mest av allt lilla älskling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0