sundaay

Tjenixen!
En solig söndag idag, får se vad som sker.. blir nog lite plugg och en promenad iaf.

Hade en trevlig kväll igår med Sarah, Camila å Tove! :) Men heeelt fel låt vann ju! Den låten som låg längst ner på min lista, som jag absolut inte ville skulle vinna. Men det var ju rätt väntat att Anna skulle vinna, så man var ju beredd. Men klart hoppet fanns där! Jag tror iaf inte att det kommer gå bra för henne, får se om hon ens lyckas kvala sig in till finalen. Så då får ju alla som röstade henne vidare skylla sig själva... Det är liksom en vanlig ballad, som inte ens berör mig på något vis. Nääedu. Men det är som det är.. Mamma hämtade upp mig å Camilla sen iaf, skjutsade hem mig innan hon å Camilla åkte hem. Hon var såååå upprörd! Det finns ingen som går in för det här så mycket som henne! :D Hahah, jag å Camilla höll på att dö av skratt. Spec när hon sa: Det hade varit bättre om vem som helst hade vunnit, t.om den där lockhåriga fjanten.
Ja, hon menade Salem al fakir :D Hahhahaha!

Jaja, det är som det är och inte mycket att göra åt. Jag kan säga att jag, Camilla, Sarah å Tove buade vi allihopa iaf! :P

Nu är jag inne i vecka 19 också. :) Jag får ju reda på mer om graviditetsvecka på ultraljudet på tisdag, men jag räknar ju som sagt från mensens senaste dag. Men det blir såå spännande på tisdag, jag längtar! <3

Längden är ungefär 18 cm från huvud till stjärt. Vikten ca 260 gram. Livet i livmodern är stillsamt men inte ljudlöst. Mellan vecka 18-20 utvecklas barnets hörsel. Det blir medveten om ljuden i dess omgivning. Det hör blod som strömmar genom kärl och navelsträngen, sin mammas hjärtslag och tarmbubbel. Mammans röst når också in i barnets tidiga medvetande. Det kan uppfatta vissa höga ljud som tränger igenom livmoderväggen. Tandanlagen är tydliga och från vecka 19 syns det att barnets fingrar har fått naglar.

Du blir fortare andfådd när du rör dig och du orkar troligen inte lika mycket som du brukar. Det är naturligt eftersom du blir allt tyngre samtidigt som din blodvolym ökar.
Hjärtat får jobba mer för att pumpa runt blodet.  Att du håller kroppen i form är av stor betydelse, inte bara för graviditeten i sig utan också inför den kommande förlossningen och småbarnsperidoden.
Ledbanden som håller i livmodern får sträcka på sig allt mer. Det kan göra ont både i ljumskarna och i sidan, högre upp på magen. Ta en paus då och då. Sätt dig med benen högt eller lägg dig ner en stund för att lindra belastningen på ledband och ligament.
Det är dessutom bra för dig att gå ner i varv en stund mitt på dagen. Du orkar bättre och din allt tyngre kropp mår bra av en stunds avslappning och vila.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tycker faktiskt låten som vann var bra jag :P mkt bättre än den lilla manspojken iaf.

Men shit ungen börjar bli stor nu ju! inte konstigt att du börjar få mage :P. Skicka ett mess på tisdag efter ultraljudet, jag är nyfiken!

2010-03-14 @ 21:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0